Om mig och denna blogg

Efter en månadslång resa i Brasilien i Januari 2016
kom jag tillbaka till jobbet och anmäler mig tillsammans
med några kollegor till hinderbanetävlingen Tough Viking, som ska vara i Maj 2016. Tävlingen består av 27 hinder
som främst kräver överkroppsstyrka och jag inser att
jag måste börja styrketräna, mycket. Jag har 3 månader på mig.
Jag är 181 cm lång och smal. Jag har alltid sett mig själv som svag, svagast av alla.
Men jag börjar läsa en massa om träning på nätet och läser mig till
att en kvinna kan bli 40 % starkar på 12 veckor. Nice!
Jag blir genast besatt av träning och av att bli stark. Jag skaffar
en PT så att jag redan från början ska få rätt teknik på gymmet.
Därefter börjar en 3 månader intensiv träningsperiod och jag tränar
ca 5 gånger i veckan, gympass blandas med uthållighetsträning.

Smoothie efter Fightboxpass

Jag har under träningens gång fått för mig att jag måste klara av att göra
en chin för att klara av tävlingen. Då tävlingsdagen är kommen kan jag inte göra
en chin men jag är glad ändå och tar mig igenom banan tillsammans med
mina kollegor. Jag klarar alla hinder utom monkeybars och rampen, dvs. jag
klarar dipsgång och repklättring! Jag känner mig stark för första gången i
mitt liv!

Efter Tough Viking 2016

Förutom att jag har blivit starkare har jag fått nya träningsrutiner vilket
gör att det nu är enklare att få in 4 träningspass i veckan.

Känner mig starkare

Min feeling för träning håller i sig och jag fortsätter kämpa för att klara den där chinen. Fram tills dagen då jag skriver mitt första blogginlägg ‘Min första chin’!

Chinsträning

Jag hoppas att du ska bli inspirerad av min blogg!
Man behöver träna för att bli fysiskt stark men träning behövs även för att bli menatalt stark!
Den här bloggen kommer handla om det, och lite till. En blogg om träning och hälsa, fysisk och mental, för en stark kropp och ett lugnt sinne!

 

. Julia